פציעות בברכיים כתוצאה מריקוד והדרך למנוע אותן

 

 בשיעורי הריקוד תראו אותנו, המורים, עוברים רבות בין תלמידה לתלמידה, מעירים ומתקנים. ההערות מיועדות גם כדי ללמד אתכן לבצע את התנועות נכון כפי שנדרש בבלט, ג'אז ושאר מקצועות הריקוד, אך גם כדי ללמד אתכן לבצע את התנועות באופן נכון עבור הגוף שלכן, ולמנוע פציעות. רקדניות ורקדנים רבים חשופים לפגיעות ברכיים באימון בריקוד בכלל, ובבלט קלאסי בפרט, כאשר תנועות הריקוד אינן מתבצעות נכון.

 

אתם ההורים, יכולים לסייע לנו בשמירה על בריאות ילדיכם, כאשר תנחו אותם להקשיב בדיוק להנחיות הניתנות בשיעור, לשים לב לתיקונים, ובמקרים של כאבי ברכיים- נא ידעו בהקדם את המורים המלמדים, כדי שיוכלו לבדוק את ילדיכם באופן מיוחד, לשים לב לתנועות המתבצעות ולוודא כי תנועות הבלט נעשות באופן הבטוח ביותר.

 

הסבר קצר על פציעות ברכיים שכיחות בבלט/ריקוד:

 

מפרק הברך חשוף למפגעים חיצוניים ואינו מוגן כמו משל, מפרק הירך. על מפרק הברך מוטל עומס רב, ושילוב גורמים אלה הופך אותו לפגיע במיוחד.

 

טעות נפוצה היא לא ליישר ברכיים בסוף תנועה- למשל בעלייה מדמי פלייה, בעיקר בפוזיציות מסוימות כמו שלישית או חמישית- בהן קשה יישר את הברכיים עד הסוף.

 

עם זאת, חשוב לזכור לסיים פלייה ביישור מלא של הברכיים.  אימון חוזר ונשנה בברך רפויה יגרום למתיחת הרצועות המדינאניות ולהחלשת המפרק כולו. במיוחד חשוב לזכור ליישר ברכיים בזמן העבודה על קצות האצבעות, שבה העומס על מפרק הברך גדול במיוחד, וכל מעידה בברך כפופה יכולה לגרום לנזק.

 

 בבלט קיימות תנועות חשובות אשר בהן הברכיים- אחת או שתיים- כפופות, ומשקל הגוף מונח עליהן. במקרה זה צריך לשמור על הקו הנכון של הברך מעל לכף הרגל, בלי לתת לה ליפול. תופעה זו בולטת במיוחד בעלייה מגרנד פלייה.טעות זו יכולה לחזור על עצמה בפלייה בכל הפוזיציות, ואז יש חוץ את הברכיים לצדדים, כדי שיישארו מעל כפות הרגליים.

 

מניעת פציעות ברכיים בריקוד- חיזוק ברכיים הנושאות את משקל הגוף

עיקר בעיית נפילת הברכיים נובע מחוסר גמישות במפרקי הירך, שפוגעת בתנועה. חשוב לעבוד לפי הגמישות הטבעית ולא לנסות לפצות על העדרה בתנועות מוגזמות, ובמקביל- לעבוד על פיתוח הגמישות על פי הנחיות המורה.