הוראת מחול לגיל הרך

התאמת לימודי המחול להתפתחות הגיל הרך

 השינויים הפיזיים, המנטליים והרגשיים בגיל הרך הם רבים וגדולים. הוראת מחול לגיל הרך, חייבת להביא בחשבון את השינויים השונים בכל התחומים, להתאים להם, וכך לסייע להתפתחות הילד בדרך הטובה ביותר.

בשיעורי הריקוד במרכז למחול, אנו עוקבים אחרי ילדיכם, מסייעים להם להתמודד עם קשיים העולים בדרך, ולהטמיע התייחסות בונה וחיובית לעבודה עם הגוף והרגש.

גם אם לעיתים התמודדות בשיעור מסוים או בסדרה של שיעורים עשויה להיות לא פשוטה, עבודה והתמדה יובילו למקום שבו הדברים נלמדים, מוטמעים, והופכים להיות מדרגה נוספת עליה יעלה ילדכם בטיפוסו בסולם החיים.

אבני דרך בהתפתחות הילדים בגילאי 3-7:

בגילאי 3-5, גדילת השלד מהירה יחסית. העצמות עדיין רכות למדי, ומערכת השרירים עדיין מתפתחת ומוגבלת יחסית. התיאום בשימוש כל השרירים עדיין לא מפותח. בגיל הזה, הרגליים מתארכות במהירות ועמוד השדרה מתחיל לגבש את העקמומית הפיסיולוגית שלו. הלב והריאות קטנים באופן יחסי לגובה ולמשקל- אך הלב גד במהירות. בגיל 5 בקירוב נקבעת הנטייה של הילד להיות ימני או שמאלי. הראייה עדיין אינה מכוונת כמו של מבוגר, והשרירים הקטנים של העיניים עדיין מתפתחים.

גיל 4 נקרא לרוב תקופת סער- בה הילדים אנרגטיים יותר, חסרי מנוחה, ורעבים לפעילות מתמדת.

בין הגילאים 5-7, העלייה בגובה ובמשקל איטית יותר בהשוואה לשנים הקודמות. היחס בין הראש, הגוף והגפיים מתחיל להיות דומה יותר למבוגר מאשר לילד קטן- שמשקלו העיקרי בראשו. מתחיל להיות תיאום גדול יותר של כל שרירי הגוף. הלב והריאות נמצאים בגדילה, אך בהתאמה גדולה יותר מאשר בשנים הקודמות. הראייה עדיין איננה מכוונת לגמרי.

תקופת הסער מגיל 4 חוזרת רוב בסביבות גיל 6. קיימת התעניינות רבה במשחקים של ריצה, תפיסה, מרדף זה אחרי זה, ומיומנות של הידיים.

ההתפתחות המנטלית בגיל הרך מתרחשת בשלבים, הנבנים זה על זה. בין הגילאים 4-7 נקרא שלב ההתפתחות המנטלית- שלב המחשבה האינטואיטיבית- מאחר ולילד יש תפיסה חלקית בלבד של מושגי היסוד והבנתו את הסביבה מוגבלת. למרות שילדים מדגימים הישגים נפלאים בשלב הזה, אי אפשר ואסור לצפות מהם שיתפקדו באופן הגיוני לחלוטין- גם במצבים הפשוטים ביותר.

ההתפתחות הרגשית של ילדים קטנים יכולה להיות מבלבלת. הם עשויים לחוש כלפי אותו אדם רגשות אהבה ושנאה גם יחד, לעיתים להיות רחמניים וחמים- ולעיתים אכזזריים מאוד. הם יכולים להיות בולטים ובאותה מידע לפתע ביישנים מאוד, עצמאיים מאוד ואז לפתע מאוד תלותיים. כל שלל הרגשות הללו מהווים חלק מההתפתחות הרגשית, והם שלובים וכרוכים זה בזה.

הצוות באקדמיה הצעירה שבמרכז למחול, מודע לשלבי ההתפתחות של הרקדנית הצעירה והשיעורים מותאמים לשלבי ההתפתחות השונים.

המושגים והדרך בה נלמד הבלט בפרט והמחול ככלל, נבנים כאבני יסוד אשר מעליהן נבנית כל שנה עוד קומה. שיעור הבלט של בנות גיל 7-8 בנוי על אותם יסודות כמו אלו של בנות ה׳-3, אך בהתאמה לגיל ולהתפתחות, ולכן, ההבדלים ברורים לעין.

החשיבות למקצועיות ביה"ס למחול  קיימת בהוראה לכל גיל, אך היא קריטית על אחת וכמה וכמה בגילאים הצעירים, בשל הצורך למנוע נזקים גופניים ונפשיים העלולים להצטבר לאורך זמן מהוראה לא מתאימה.